zondag 21 januari 2024

Collecte bij de uitgang

Musici

Concert rondom het orgel

Het concert rond het in 2013 gerestaureerde orgel in de kerk van Oostwoud wordt dit jaar een bijzonder concert. Het orgelspel door de Amersfoortse organist Mieke Boonstra-Heurneman wordt afgewisseld met folkloristische muziek van de groep Tandaradei, troubadours van alle tijden.

De organist bespeelt het van Dam orgel uit 1874. Het orgel heeft 2 manualen met aangehangen pedaal en 16 registers. Het instrument is in 2013 geheel gerestaureerd door de firma Bakker en Timmenga uit Leeuwarden. Mieke Boonstra-Heurneman begon na 2 jaar Algemene Muzikale Vorming op haar tiende met piano spelen. Ze volgde pianolessen bij John Holvast (Muziekschool Arnhem), Dineke van der Lei en Paula Bär-Giese (tot op heden). Sinds 2008 speelt ze daarnaast ook orgel. Ze heeft orgelles van Harry van Wijk en behaalde in 2023 het diploma Kerkmuziek III. Ze is als organist en pianist actief in PKN-gemeente De Hoeksteen en enkele andere kerken in Amersfoort. Vandaag speelt ze een gevarieerd programma in afwisseling met de groep Tandaradei.

Tandaradei is een groep van vier muzikanten die op zoek zijn naar de grenzen en de overeenkomsten van oude en nieuwe muziek, maar ook van oude en nieuwe instrumenten. Vanuit een historische bron onderzoeken de muzikanten op welke instrumenten de muziek het fraaist kan klinken en zo ontstaat er een fusion die je het beste zou kunnen omschrijven als historische pop.

Populaire liedjes uit de 11e en 14e eeuw staan lijnrecht tegenover muziek uit de 20e en 21e eeuw. Straatliedjes, wiegenliedjes en natuurlijk liefdesliedjes uit verschillende tijden zijn in het programma opgenomen. De leden van de band hebben allemaal een professionele klassieke muzikale achtergrond. Anders dan in de klassieke muziek laten ze de originele partituur los en komen tot een eigen sound. Elke repetitie lijkt er daardoor een extra laagje kleur bij te komen. Het plezier spat er van af en de groep trekt een kar vol met ontroerende, geestige, folkloristische luisterliedjes die het hart verwarmen en verblijden.

Kortom, het concert dat de Activiteitencommissie van PG THOMAS in de kerk van Oostwoud organiseert geeft u muziek om te ontdekken en van te genieten. We hopen u te zien op zondag 21 januari, 15.00 uur. Toegang is vrij, collecte bij de uitgang.